چگونه پرسشنامه بنویسیم
درباره پرسشنامه ها
یکی از ابزارهای رایج تحقیق و روشی مستقیم برای کسب داده های تحقیق است. پرسشنامه مجموعه ای از سوال ها (گویه ها) است که پاسخ دهنده با ملاحظه آنها پاسخ لازم را ارائه میدهد. این پاسخ، داده مورد نیاز پژوهشگر را تشکیل میدهد. سوال های پرسشنامه را نوعی محرک-پاسخ میتوان محسوب کرد. از طریق سوال های پرسشنامه میتوان دانش، علایق، نگرش و عقاید فرد را مورد ارزیابی قرار داد، به تجربیات قبلی وی پی برده و به آنچه در حال حاضر انجام میدهد آگاهی یافت. باید توجه داشت که در برخی فرهنگ ها با توجه به شرایط اجتماعی، پرسشنامه نمی تواند داده ها را با دقت لازم، همانند، یک مصاحبه عمیق، بدست دهد. بنابراین برای بالابردن دقت داده های گردآوری شده، توصیه میشود که تکمیل پرسشنامه همراه با سایر ابزارهای گردآوری داده ها باشد. در غیر اینصورت باید داده های حاصله را با قید احتیاط به کار برد.
۱-۱- اصول کلی تنظیم پرسشنامه
- سوال های پرسشنامه باید بر اساس هدف ها یا سوال های تحقیق تنظیم گردد؛
- پرسشنامه باید پاسخ دهنده را جذب نموده و سوال های آن برای او جالب باشد؛
- پرسشنامه باید تا حد امکان کوتاه باشد و داده های مورد نیاز پژوهشگر را فراهم آورد؛
- دستورالعمل تکمیل پرسشنامه باید کوتاه بوده و حاوی کلیه اطلاعات مورد
نیاز پاسخ دهنده، برای کامل کردن پرسشنامه باشد. پرسشنامه باید همراه
دستورالعمل تکمیل آن بوده و چگونگی پاسخ دادن به سوال ها را برای پاسخ
دهنده تشریح کند.
۱-۲- اجزاء اصلی پرسشنامه
پرسشنامه باید شامل اجزاء زیر باشد:
الف: نامه همراه یا مقدمه ای برای آماده کردن پاسخ دهنده جهت تکمیل پرسشنامه .
ب: دستورالعمل
ج: سوال ها (گویه ها)
در این جا هر یک از اجزاء یادشده بیان میشود.
الف: نامه همراه:
در این قسمت هدف از گردآوری داده ها به وسیله پرسشنامه و ضرورت همکاری پاسخ دهنده در عرضه داده های مورد نیاز بیان میشود. به منظور بیان هدف های یادشده میتوان شیوه زیر را به کار گرفت. ابتدا هدف کلی پژوهش بیان شده و پاسخ دهنده با گزاره های خاص تحقیق آشنا میشود. پس از آن به نقش پرسشنامه در فراهم آوردن داده های مورد نیاز پژوهشگر اشاره میشود. پژوهشگر باید سعی کند تا پاسخ دهنده نسبت به همکاری در تکمیل پرسشنامه برانگیخته شود. برای این منظور باید بر با ارزش بودن داده های حاصل از پرسشنامه تاکید شود و پاسخ دهنده نسبت به ضرورت و اهمیت تحقیق آگاه گردد تا با دقت بیشتری پاسخ سوال ها را عرضه کند. علاوه بر آن در این قسمت محقق باید به این نکته اشاره کند که داده های حاصل از پرسشنامه محرمانه بوده و بجز استفاده آماری، به منظور دیگری مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.
ب: دستورالعمل:
در
این قسمت محقق سعی میکند پاسخ دهنده را با چگونگی پاسخ دادن به سوال های
پرسشنامه آشنا کند. در دستورالعمل تکمیل پرسشنامه رعایت نکات زیر ضروری
است.
۱- هر نوع سوال پرسشنامه و چگونگی پاسخ دادن به آن تشریح شود.
۲- تاکید بر رعایت دقت نسبت به پاسخ دادن به سوال ها.
۳- باید بر این نکته تاکید شود که پرسشنامه تا تاریخ معین تکمیل شده و به
آدرس مربوط یا به پرسشگر تحویل داده شود. باید به خاطر داشت که دستورالعمل
تکمیل پرسشنامه باید کوتاه و به آسانی قابل فهم باشد. دستورالعمل های
پیچیده باعث سردرگمی پاسخ دهنده شده و بر ماهیت پاسخ ها اثر می گذارد.
ج: انواع سوال های پرسشنامه :
اولین
قدم در تعیین نوع سوال های پرسشنامه مشخص کردن متغیرهای پژوهش است. پس از
آن محقق میتواند در مورد نوع سوال هایی که میتواند متغیرها را اندازه
گیری کند تصمیم بگیرد.
به طور کلی سوال های پرسشنامه به دو صورت ارائه میشود:
۱- سوال های بسته- پاسخ
۲- سوال های باز- پاسخ
سوال های بسته- پاسخ:
سوال
های بسته- پاسخ مجموعه ای از گزینه ها را ارائه میدهد تا پاسخ دهنده از
میان آن ها یکی را انتخاب کند. پاسخ دهنده این نوع سوال ها را به سرعت درک
کرده و به سهولت به آن پاسخ میدهد. علاوه بر آن در استخراج داده ها،
میتوان به سهولت آن ها را مقوله بندی و تجریه تحلیل کرد.
پرسشنامه های بسته—پاسخ به حالت های متفاوتی ارائه میشود. این حالت ها به قرار زیر است:
حالت چند جوابی:
در این نوع سوال، پاسخ دهنده یکی از گزینه های ارائه شده را انتخاب کرده و علامت گذاری میکند.
مثال:
شغلی را که من ترجیح می دهم
۱- شغلی است که در آن به توانایی پیشرفت خود اطمینان دارم.
۲- شغلی است که همیشه مجبور به محدود کردن توانایی هایم هستم.
۳- شغلی است که درآمد بسیار داشته باشد.
حالت چند درجه ای:
در این نوع سوال پاسخ دهنده موضع خود را در مورد موضوعی بر روی یک طیف با انتخابی که به بهترین وجه نمایانگر باورها، عقاید یا نگرش او درباره آن گویه باشد، مشخص میکند.
در مثال های زیر نمونه هایی از این حالت داده شده است:
نقش علوم در زندگی انسان انکار ناپذیر است.
کاملا موافق
موافق
بی طرف
مخالف
کاملا مخالف
انضباط در زندگی فردی
حیاتی است
خیلی مهم است
مهم است
نسبتا مهم است
اهمیتی ندارد
تا چه اندازه معلم شما سازمان یافته است؟
همیشه
اغلب اوقات
بعضی اوقات
به ندرت هرگز
حالت تعیین اولویت نسبت به موارد ارائه شده:
در این حالت یک سری گویه ارائه شده و از پاسخ دهنده خواسته میشود تا ترتیب اهمیت آن ها را مشخص کند. برای مثال به منظور پی بردن به نظرات معلمان مدارس ابتدایی درباهر مشکلات مدرسه میتوان سوال زیر را همراه با گزینه های مربوط به آن به شرح ذیل مطرح کرد:
سوال:
به نظر شما مهمترین سه مشکل این مدرسه به ترتیب اولویت چه می باشد؟ لطفا
برای پاسخ دادن به این سوال با قرار دادن ۱ ، ۲ ، ۳ ، ۴ در مقابل هر یک از
گزینه ها نظر خود را مشخص کنید:
فضای آموزشی
مدیریت مدرسه
ناهماهنگی توانایی دانش آموزان
عدم آمادگی معلمان برای اجرای برنامه درسی
سوال های باز- پاسخ:
سوال
هایی هستند که در آن ها پاسخ دهنده میتواند پاسخ را به اختیار خود بیان
کند. این پاسخ ها میتواند از چند کلمه تا چند جمله باشد. از این نوع سوال
ها برای بررسی و مطالعه عقاید در یک زمینه خاص استفاده میشود. باید
یادآوری کرد که تجزیه و تحلیل داده های حاصل از این نوع سوال ها مشکل بوده و
نیازمند یک سیستم کدگذاری ویژه میباشد.
مثال:
احساساتی را که در حال حاضر نسبت به مادر خود دارید شرح دهید.
نکات ضروری در تدوین سوال ها: پس از انتخاب نوع سوال های پرسشنامه ، محقق باید به تدوین سوال های پرسشنامه بپردازد. در تدوین سوال ها توجه به نکات زیر ضروری است:
۱- از سوال های نامفهوم و مبهم پرهیز شود.
۲- از سوال هایی که پاسخ دهنده را به پاسخ خاصی هدایت میکند باید اجتناب کرد.
۳- از سوال های پیچیده پرهیز شود.
۴- از سوال های دو وجهی که شامل دو سوال در یک پرسش است اجتناب شود.
۵- تا جایی که امکان دارد از ارائه سوال های منفی خود داری شود.
۶- از بیان سوال های مستقیم که موجب تحریک حساسیت آزمودنی شده و یا در وی ایجاد مقاومت میکند پرهیز شود.
۷- از تنظیم سوال هایی که آزمودنی پاسخ آن ها را در دسترس ندارد خود داری شود.
۱-۳- ترتیب ارائه سوال ها
در ارائه سوال ها باید به این دو اصل مهم توجه کرد:
۱- سوال های اولیه باید به حدی جالب باشد که پاسخ دهنده را به پاسخ دادن ترغیب کند؛
۲- سوال ها از ساده ترین به پیچیده ترین عرضه شود؛
سوال هایی که ممکن است آزمودنی در پاسخ دادن به آن ها اکراه داشته باشد در آخر پرسشنامه قرار داده شود.
۱-۴- اجرای مقدماتی پرسشنامه
پس از تدوین و تنظیم پرسشنامه لازم است یک بررسی مقدماتی بر روی آن انجام گیرد. هدف این بررسی برطرف نمودن اشکالات احتمالی میباشد و قطعا از مشکلاتی آتی نیز جلوگیری خواهد نمود. هر گونه اصلاح سوال های پرسشنامه به نتیجه حاصله از این بررسی مقدماتی بستگی خواهد داشت. بررسی مقدماتی را باید در میان افرادی که جامعه آماری تحقیق را تشکیل میدهند انجام داد. بهتر است در پایان پرسشنامه از پاسخ دهنده خواسته شود تا نظر خود را درباره روشن بودن و یا ابهام برخی از سوال ها عرضه دارند. اگر کلیه پاسخ دهندگان به سوال مخصوصی پاسخ نداده باشند، در آن سوال باید تجدید نظر کرد. اگر پاسخ دهنده ما از پاسخ دادن به برخی سوال ها امتناع ورزند باید این گونه سوال ها مورد بازبینی قرار گیرد.
نکات عمده در تدوین پرسشنامه
حال به راهنمای تدوین پرسشنامه توجه نمایید:
الف: تصمیم گیری درباره محتوای سوال ها:
۱- آیا بیان سوال ضروری است؟ تا چه اندازه این سوال مفید است؟
۲- چند سوال برای این موضوع لازم است؟
۳- آیا پاسخ دهنده اطلاعات لازم را برای پاسخ دادن دارد؟
۴- آیا سوال باید عینی تر، ویژه تر و مرتبط تر با تجربیات فردی پاسخ دهنده باشد؟
۵- آیا محتوای سوال به اندازه کافی کلی و به دور از سفسطه و جزئی گویی است؟
۶- آیا پاسخ ها بیان کننده یک نظرگاه کلی است یا یک دیدگاه کاملا ویژه را نمایان می کند؟
۷- آیا محتوای سوال جهت دار است، بدون این که با سوال های دیگری این جهت خنثی یا تعدیل شود؟
۸- آیا پاسخ دهنده داده های مورد نیاز را عرضه خواهد کرد؟
ب: تصمیم گیری درباره صورت بندی سوال ها
۱- آیا سوال قابل فهم است؟ آیا جمله بندی مشکل و غیر واضح است؟
۲- آیا سوال به اندازه کافی پاسخ های متفاوت در این زمینه فراهم می آورد؟
۳- آیا به علت عدم بیان پیش فرض ها یا پیامدهای مورد نظر پژوهشگر سوال گمراه کننده است؟
۴- آیا جمله بندی سوال جهت دار است؟ آیا سوال دارای بار عاطفی است و یا پاسخ خاصی را القا می کند؟
۵- آیا جمله بندی سوال اعتراض پاسخ دهنده را بر خواهد انگیخت؟
۶- آیا جمله بندی سوال چنان است که پاسخ دهنده را مستقیما مورد خطاب قرار داده تا نتایج بهتری بدست دهد؟
۷- آیا سوال ها بهتر است به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم بیان شوند؟
ج: تصمیم گیری درباره شکل پاسخ ها
۱- بهترین شکل پرسیدن سوال به چه صورت میتواند باشد؟
۲- اگر از سوال هایی استفاده میشود که پاسخ دهنده با علامت گذاری پاسخ
خود را مشخص می کند، کدام یک از موارد زیر مناسب تر است: چند گزینه ای یا
مقیاس چند درجه ای، یا جواب های دوگزینه ای؟
۳- اگر از سیاهه (چک لیست) سوال ها استفاده میشود آیا شامل تمام پاسخ های
ممکن بوده و به ترتیب درست ارائه شده است؟ آیا طول سیاهه سوال ها منطقی می
باشد؟ آیا جمله بندی سوال ها بی طرف و متعادل است؟
۴- آیا نوع پاسخ، آسان، مشخص، هماهنگ و مناسب برای هدف است؟
د: تصمیم گیری درباره ترتیب قرار گرفتن سوال در پرسشنامه
۱- آیا ممکن است که پاسخ به سوال تحت تاثیر محتوای سوال های قبلی قرار گیرد؟
۲- آیا ترتیب سوال ها دارای یک روال طبیعی است؟ آیا سوال ها دارای نظم منطقی و ترتیب روان شناختی است؟
تدوین پرسشنامه
قبل از تدوین پرسشنامه باید بدانیم به دنبال چه نوع اطلاعاتی هستیم و پرسشهایی متناسب با آن محتوا را تدوین کنیم. به طور کلی به لحاظ محتوایی در یک پرسشنامه، پنج نوع پرسش وجود دارد.
1ـ پرسشهای زمینهای یا خصیصه ها: این پرسشها برای کسب اطلاع از خصوصیات پاسخگو است، پرسشهایی در مورد جنس، سن، شغل، قومیت، مذهب و ... در این گروه جای میگیرند. این پرسشها در پرسشنامه بیشتر در نقش متغیرهای مستقل ظاهر میشوند.
2ـ پرسشهای رفتاری: این پرسشها برای اطلاع از رفتارها و فعالیتهای پاسخگویان مناسب است، چراکه رفتار پاسخگو مد نظر است و در صدد کشف فعالیتهای آنها هستیم. پرسشهایی نظیر (روزی چند ساعت از برنامه های تلویزیونی استفاده میکنید؟، آیا در فعالیتهای محلی شرکت میکنید؟ و ...)
3ـ پرسشهای اعتقادی: کانون توجه این پرسشها تعیین چیزی است که پاسخگو آن را درست میداند. مثلاً (به نظر شما مشارکت محلی تا چه اندازه بر توسعه محلی تاثیر دارد؟، تا چه حد موافق هستید: مسئولین در توسعه محلی نقشی ندارند؟ و ...) در این پرسشها به دنبال سنجش اعتقادات و باورهای شخصی پاسخگو میباشیم، باورهایی که ذهن پاسخگو وجود دارد و با آنها زندگی میکند.
4ـ پرسشهای نگرشی: کانون توجه این پرسشها تعیین چیزی است که پاسخگو آن را مطلوب میداند. مثلاً (به نظر شما شهروندان محله باید در فعالیتهای محلی شرکت کنند؟، آیا مسئولین محلی موظف به تشویق مشارکت محلی شهروندان هستند؟ و ...) در این پرسشها از پاسخگو درخواست میشود شرایط مطلوب و آرمانی را تعیین کنند و و به دنبال تعیین میزان اعتقادات و باورهای شخصی آنها نیستیم.
5ـ پرسشهای دانشی: این پرسشها به دنبال ارزیابی و سنجش دانش و آگاهی پاسخگو میباشد. در مطالعاتی نظیر سواد رسانهای، سواد انرژی، مطالعات فرهنگ سازمانی بیشتر از این نوع پرسشها استفاده میکنیم.
نکته مهم! با سنجش رفتار و دانش نمیتوان به نگرشها و اعتقادات پاسخگویان رسید. حالا با یک مثال در حوزه دینداری به بررسی پرسشها میپردازیم.
مثالهایی از انواع پرسشها در زیر آمده است.
پرسش زمینهای |
شما پیروی چه دینی هستید؟ |
||||
اسلام |
زرتشت |
مسیحی |
یهودی |
سایر |
پرسش رفتاری |
در هفته چند بار در نماز جماعت شرکت میکنید؟ |
||||
هر روز |
سه یا چهار روز |
یک یا دو روز |
به ندرت |
اصلاً |
پرسش اعتقادی |
مسلمان کسی است که اصول اسلامی را رعایت کند؟ |
||||
کاملاً موافق |
موافق |
بینظر |
مخالف |
کاملاً مخالف |
پرسش نگرشی |
میزان موافقت: آیا مذهبیها موظف به نهی از منکر هستند؟ |
||||
کاملاً موافق |
موافق |
بینظر |
مخالف |
کاملاً مخالف |
پرسش دانشی |
کدام یک از موارد زیر جزء اصول دین نیست؟ |
||||
توحید |
نبوت |
امامت |
حج |
معاد |
شکل پرسشها
پرسشها به سه شکل بسته، باز و نیمه بسته میباشد. پرسش بسته با گزینههای تحمیلی پرسشی است که در پاسخ به آن چند گزینه ارائه شده و پاسخگو باید یک یا چند گزینه را انتخاب کند. پرسش باز، پرسشی است که پاسخگو با اختیار کامل به پرسشها پاسخ میدهد و پرسش نیمه بسته ترکیبی از دو پرسش است در این پرسش به پاسخگو گزینه هایی ارائه میشود و در ضمن به اختیار داده میشود پاسخ مد نظر خود را اعمال کند.
پرسش باز: مثال، مهمترین مشکل فعالیتهای جمعی در میان شما چیست؟
پرسش نیمه بسته: مثال، اوقات فراغت خود را در آخر هفته چگونه سپری میکنید؟
تماشای تلویزیون دید و بازدید مطالعه سایر موارد؟ ...............................................
پرسشهای بسته: پرسشهای بسته که بخش زیادی از پرسشنامه را پر میکند دارای اشکال مختلفی میباشد که عبارتند از:
سوالات مدرج یا طیفی به صورت طیف سه تایی، طیف پنج تایی و طیف هفت تایی میباشد. کاربرد نوع طیف بستگی به تعداد نمونه آماری و آزمونهای آماری دارد، برای مثال اصولاً برای نمونه آماری کم از طیف سه تایی استفاده و برای نمونه آماری خیلی زیاد از طیف هفت تایی استفاده میکنند، با این حال طیف پنج تایی در پایان نامه های دانشجویی با نمونه آماری 250 تا 600 ، استفاده میشود. استفاده از آزمونهای خاصی مستلزم داشتن پاسخگویان کافی به طیف ها باشد. برای مثال اگر نمونه آماری 100 پاسخگو باشد و از طیف هفت تایی استفاده شود احتمال پاسخگویی به هر یک از درجات طیف 14 پاسخگو میباشد (100 تقسیم بر 7) که امکان کاربرد آزمونهای خاصی را از ما میگیرد. نمونه هایی از طیفهای پنج تایی:
کاربرد |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
باورها و اعتقادات |
کاملاً موافق |
موافق |
تا حدودی |
مخالف |
کاملاً مخالف |
باورها و اعتقادات |
خیلی زیاد |
زیاد |
متوسط |
کم |
خیلی کم |
فعالیتها |
خیلی زیاد |
زیاد |
تا حدودی |
کم |
خیلی کم |
فعالیتها |
همیشه |
اکثر اوقات |
بعضی اوقات |
به ندرت |
اصلاً |
فعالیتها |
همیشه |
اغلب |
گاهی |
به ندرت |
هرگز |
فعالیتها |
روزانه |
هفتگی |
ماهانه |
فصلی |
سالانه |
مهارتها |
عالی |
خوب |
متوسط |
کم |
ندارم |
توانایی |
عالی |
خوب |
متوسط |
ضعیف |
نمیتوانم |
نظر شما در مورد این جمله |
رسانه ها درصدد ترویج هویت ملی هستند؟ |
||||
کاملاً موافق |
موافق |
تا حدودی |
مخالف |
کاملاً مخالف |
میزان موافقت شما با این جمله |
رسانهها درصدد ترویج هویت ملی هستند؟ |
||||
خیلی زیاد |
زیاد |
تا حدودی |
کم |
خیلی کم |
ـ پرسش افتراق معنایی
این شیوه حاوی صفاتی متضاد است که معرف دو قطب یک پیوستار است که در آن از پاسخگو خواسته میشود بر روی یکی از درجات پیوستار علامت بزند.
شورای اسلامی شهر خود را چگونه ارزیابی میکنید؟ روی پیوستار علامت بزنید. |
||||||||||
وابسته به شهرداری |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
استقلال عمل |
فعالیت غیر مشارکتی |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
فعالیت مشارکتی |
عدم کارایی فعالیت |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
اثربخشی فعالیت |
عدم دسترسی |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
دسترسی |
نکته!
ـ از مدرج فرد یعنی پنج تایی، هفت تایی، نه تایی استفاده کنید.
ـ برای سهولت تحلیل، معانی مثبت و منفی را در یک ستون بیاورید.
ـ دقت کنید دو کلمه به لحاظ معنایی متضاد هم باشند.
ـ پرسش مشروط
پرسش مشروط اشاره به داشتن یا نداشتن یک صفت دارد، اگر پاسخگویی صفت مورد نظر را نداشت به سوالات دیگر راهنمایی میشود. برای مثال
12ـ با اعضای خانواده به چه زبانی صحبت میکنید؟
با کدام یک از اعضای خانواده به زبان محلی صحبت میکنید؟ تمام اعضای خانواده پدر و مادر بزرگ پدر و مادر
آیا با آشنایان به زبان محلی صحبت میکنید؟ بلی خیر لطفاً به سوال 13 رجوع کنید. |
ـ پرسش فهرستی
در این پرسش فهرستی از گزینه ها در اختیار پاسخگو قرار داده میشود و از وی خواسته میشود تا گزینه هایی را انتخاب کند. برای مثال
برای دریافت خبر، از کدام یک از رسانه های زیر استفاده میکنید؟
تلویزیون رادیو روزنامه اینترنت ماهواره تلتکس
ـپرسش رتبه بندی یا اولویت بخشی
در این پرسش از پاسخگو درخواست میشود تا گزینه ها را برحسب یک صفت خاص اولویت بندی یا رتبه بندی کند. برای مثال
رسانه های زیر را به لحاظ «اعتبار خبر» از 1 تا 6 رتبه بندی کنید.
تلویزیون رادیو روزنامه اینترنت ماهواره تلتکس
ـ پرسش مقایسه زوجی
در این پرسش مجموعه ای از واحدها به صورت دو به دو مقایسه میشوند و از جمع نمرات آنها به نتیجه کلی در زمینه برتری یکی بر دیگری میرسیم. مثال، لطفاً از میان دو نوع کنسرو گزینه برتر را انتخاب کنید.
1ـ کنسرو ب کنسرو الف
2ـ کنسرو ج کنسرو ب
3ـ کنسرو د کنسرو الف
4ـ کنسرو ج کنسرو د
جمله بندی پرسشنامه: پرسشهای پرسشنامه باید روشن، غیرمبهم و سودمند باشد، بنابراین جملهبندی پرسشنامه اهمیت فراوانی دارد. ادبیات پرسشنامه باید متناسب با فضای فرهنگی و اجتماعی (نگرشهای فرهنگی، سطح سواد و ...) باشد. توجه به نکات زیر در طراحی پرسشنامه مهم است.
ـ ادبیات پرسش باید ساده و کوتاه باشد: در پرسشنامه از کلمات نامأنوس، لاتین و تخصصی استفاده نکنید، و در کابرد کلمات به زمینه های فرهنگی و اجتماعی پاسخگو توجه کنید.
ـ پرسش نباید دو جهی باشد: یعنی یک پرسش تنها یک پاسخ را در ذهن پاسخگو متبادر کند، مانند «میزان تحصیلات والدین شما چقدر است؟» این پرسش دو وجهی باید به دو سوال درباره تحصیلات پدر و تحصیلات مادر تقسیم شود.
ـ پرسش نباید جهت دار یا ارزشی باشد: نباید به دنبال پاسخ مطلوب خود یا موسسه متولی پژوهش باشیم. استفاده از کلماتی نظیر «به نظر من ... »، «آیا موافق هستید که ...»، «به نظر دانشمندان استفاده از روغن ایکس برای سلامتی مضرر است، نظر شما چیست؟» و ... در پرسشنامه مطلوب نمیباشد.
ـ از پرسشهای منفی تا آنجا که امکان دارد استفاده نکنید. و از پرسشهایی استفاده کنید که پاسخگو نسبت به آن دانش یا اطلاع کافی داشته باشد.
ـ اگر فکر میکنید از طریق پرسشهای مستقیم به جواب نمیرسید، از پرسشهای غیرمستقیم استفاده کنید.
ـ سوالات شما باید هدفمند باشد: یعنی سوالاتی را مطرح کنید که در صدد پاسخ به فرضیات باشد. همچنین از بیان سوالات تکراری و اضافی خودداری کنید.
معرفی پژوهش در پرسشنامه
اولین مرحله در فرآیند پرسشگری ایجاد انگیزه در پاسخگو برای پر کردن پرسشنامه است. در بر انگیختن پاسخگو باید در ابتدای پرسشنامه متنی را برای پاسخگو ارائه کرد تا ضمن معرفی پژوهش، رضایت و مشارکت وی را جلب کرد.
چند نکته کوتاه!!!
ـ معرفی پژوهش حداکثر در 70 کلمه باشد
ـ از جملاتی نظیر «با سلام و احترام»، «پاسخگوی محترم» و ... استفاده کنید.
ـ عنوان پایاننامه یا پژوهش را داخل «» قید کنید یا هدف پژوهش را به صورت مختصر بیان کنید.
ـ در متن قید کنید که پاسخهای دقیق وی ارزشمند است.
ـ به اطلاع پاسخگو برسانید که اطلاعات آنها محرمانه باقی خواهد ماند.
ـ اگر پرسشنامه برای پایان نامه میباشد حتماً در پایان اسم نگارنده پایان نامه قید شود.
ـ اگر پژوهش برای یک موسسه یا شرکت خاصی میباشد عنوان موسسه یا شرکت قید شود.
|
پاسخگوی محترم پرسشنامه حاضر مربوط به پایان نامه دانشجویی با عنوان «نقش سرمایه های فرهنگی والدین بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان» میباشد. پاسخهای دقیق شما کمک شایانی در نیل به اهداف پایان نامه خواهد کرد. لازم به یادآوری است، پاسخ های شما نزد پژوهشگر به صورت محرمانه باقی خواهد ماند. از همکاری شما کمال سپاس را دارم. علی محمدی |
نکات کلیدی تدوین پرسشنامه
ـ پرسش از تاریخ تولد پاسخگو بر سن پاسخگو ارجحیت دارد.
ـ پرسش از هزینه زندگی بر درآمد پاسخگو ارجحیت دارد.
ـ اگر فکر میکنید پاسخگو نسبت به بیان هزینه زندگی یا درآمد اکراه دارد، از مقایس ترتیبی استفاده کنید. مثال کمتر از 100 تومان 101 تا 200 تومان بیشتر از 200 تومان
ـ سوال باید جامع و مانع باشد، یعنی اولاً گزینهای وجود داشته باشد پاسخگو انتخاب کند، در ثانی پاسخگو تنها بتواند یک گزینه را انتخاب کند. مثال پرسش از دین
عدم جامعیت: اسلام زرتشتی کلیمی
عدم مانعیت: اسلام زرتشتی کلیمی مسیحی پروتستان
ـ اگر مفهومی را عملیاتی و سپس شاخص و سنجه تدوین کردید، از طیف های مدرج یکسانی برای سنجش آن استفاده کنید.
ـ اگر احساس میکنید پاسخگویان نسبت به بیان سوالات زمینه ای (تاریخ تولد، جنس، دین و ...) اکراه داشته باشند یا این سوالات موج سوگیری پاسخگو شود، سوالات زمینه ای در انتهای پرسشنامه آورده شود.
ـ اگر سوالات زمینهای (تاریخ تولد، جنس، دین و ...) نقشی در فرضیات ندارد لزومی ندارد آنها در پرسشنامه آورده شود.
منابع مناسب برای طراحی پرسشنامه
ـ سنجش مفاهیم در پیمایشهای اجتماعی، دکتر فردین علیخواه، انتشارات جامعه شناسان، 1389
ـ راهنمای سنجش و تحقیقات اجتماعی، دلبرت سی میلر، ترجمه هوشنگ نایبی، نشر نی، 1387
ـ مقیاسهای نگرش سنجی، کارل شوسلر، ترجمه هوشنگ نایبی، نشر وزارت فرهنگ، 1383
ـ روشهای طراحی پرسشنامه، سیمور سادمن و دیگران، ترجمه عبدالباقی روشنی، نشر کارا پیام، 1387
همه چیز در مورد طراحی و اجرای پرسشنامه
как установить на хостинг Joomla 3.0
در پژوهشهایی که از پرسشنامه استفاده میشود، اعضای نمونه یا جامعه با پُر کردن پرسشنامه و بازگرداندن آن به پژوهشگر در مصاحبهای که خود اجرای آن را به عهده داشتهاند، شرکت میکنند. به همین دلیل سؤالها و راهنماییهای مربوط به آن باید به اندازۀ کافی روشن و قابل فهم باشند
تا پاسخگو بتواند نقش مصاحبه کننده را نیز اجرا کند. از آنجا که پرسشنامه
جنبۀ خوداجرایی دارد، باید به شیوهای نوشته یا بیان شده باشد که بتواند
افراد موردنظر را به مشارکت ترغیب کند. به عبارت دیگر، دستورالعملها،
سؤالها و راهنماییهای آن باید به گونهای طرح شوند که افراد موردنظر را
به ادامه همکاری و برگرداندن پرسشنامه علاقه مند کنند.
اهمیت این امر به خاطر عدم حضور مصاحبهگر واقعی برای توضیح بیشتر و تشویق پاسخدهنده است.
مراحل اجرای زمینه یابی پرسشنامه ای
1- تعیین هدف
اولین قدم در اجرای زمینهیابی پرسشنامهای، تهیه فهرستی از هدفهایی است که پژوهشگر قصد دارد به کمک پرسشنامه به آنها برسد. تهیه و تنظیم پرسشنامه قبل از داشتن درک روشنی از آنچه که باید حاصل شود، تقریباً ناممکن است. تا زمانی که به شکل دقیق روشن نکنیم که به چه نوع اطلاعاتی نیاز داریم، با این اطلاعات چه کارهایی میتوانیم انجام دهیم و چگونه هر سؤالی در پرسشنامه در رسیدن به این هدف به ما کمک میکند، قادر به تهیۀ یک پرسشنامه مناسب برای سؤال تحقیقی خود نخواهیم بود.
در تهیۀ پرسشنامه لازم است که روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعاتی که از اجرای پرسشنامه جمعآوری
میشوند، مورد توجه قرار گیرند.
2- بیان مسئله
هدف زمینهیابی پرسشنامهای، توصیف رفتار، طرز فکر، احساس ویژه یا آزمون رابطه بین دو یا چند متغیر است. پژوهشگر ممکن است به توصیف موارد زیر علاقهمند باشد: «احساس مردم نسبت به مجازات اعدام برای قاچاق مواد مخدر چگونه است؟ چه تعدادی از خانوادهها خریدار کالای معینی هستند؟ در انتخابات آینده، مردم به چه کسی رأی خواهند داد؟ طرز فکر کارکنان دولت نسبت به مشاغل خود چگونه است؟»
پژوهشگر ممکن است به آزمون رابطه بین دو یا چند متغیر علاقهمند باشد: «همبستگی بین اعتماد به نفس و موفقیت شغلی» یا «رابطۀ بین سطح درآمد و رضایت شغلی»
3- تعیین جامعه و انتخاب نمونه
تعیین جامعه در بیشتر موارد بر نکاتی همچون اهمیت موضوع، قابلیت تعمیمپذیری، علاقۀ پژوهشگر و موجود بودن منابع، مبتنی است. جامعۀ مورد نظر ممکن است شهرک، شهر، استان، کشور، منطقۀ آموزشی، واحد نظامی یا زیرگروهی از واحدهای ذکر شده نظیر گروههای قومی، مذهبی، سِنی و شغلی باشد. همچنین باید به انتخاب نمونهای از جامعه که معرف و نمایدنده واقعی آن باشد اقدام شود.
4- تنظیم پرسشنامه
بیشتر پرسشنامه حاوی مطالبی هستند که به منظور اندازهگیری متغیرهای وابسته و مستقل و ویژگیهای مورد نیاز، تهیه و تدوین میشوند. دستورالعملهایی وجود دارد که رعایت آنها در تنظیم پرسشنامه الزامی است. این دستورالعملها عبارتند از:
1) سؤالهای پرسشنامه باید ساده، روشن و دقیق باشد. این سؤالها نباید به دشواری سؤالات مصاحبه باشند زیرا هنگام پاسخگویی به آنهاکسی جهت تعریف و توضیح حضور ندارد.
2) سؤالهای پرسشنامه را به صورت پاسخ بسته بنویسید و بهتر است تعداد سؤالهای پاسخ باز به حداقل ممکن برسد. امکان دارد پاسخهایی که به سؤالهای باز داده میشوند، ناتمام و بیربط باشند. ناخوانایی و غلطهای املایی نیز بر مشکلات طبقهبندی و تفسیر پاسخهای باز میافزایند.
3) به صورت اضافی و به خاطر جلوگیری از اشتباه، از سؤالهای گزیده استفاده کنید. سؤالهای گزیده به پرسشهایی گفته میشوند که گروه معینی از پاسخدهندگان به آنها پاسخ میدهند. برای مثال با مطرح کردن سؤالی دربارۀ وضعیت تأهل در پرسشنامه میتوان پاسخدهندگان متأهل را شناسایی کرد و سپس پرسشهای مربوط به فرزند یا فرزندان و همسر را برای آنها مطرح کرد. هر سؤال گزیده به راهنمایی خاص خود نیاز دارد.
4) سؤالهای مربوط به گذشته را در یک محدودۀ زمانی مشخص مطرح کنید. در صورتی که قصد دارید دربارۀ رفتار گذشته افراد، اطلاعاتی کسب کنید، زمان مورد نظر را مشخص کنید. برای مثال این سؤال که «چند بار مرتکب تخلفات راهنمایی و رانندگی شدهاید؟» بسیار مبهم است. عدم وجود محدودۀ زمانی مشخص در چنین سؤالاتی موجب میشود که افراد، پاسخهای خود را به زمانهای متفاوتی نسبت دهند. لذا اطلاعات به دست آمده در بهترین حالت فاقد انسجام و در بدترین شرایط به قدری مبهماند که نمیتوان بر اساس آنها دست به تحلیل زد. محدودههای زمانی که در چنین سؤالاتی به کار میروند، عبارتند از: «در پنج سال گذشته»، «در سال گذشته»، «در ماه گذشته»، و یا اینکه اساساً سؤال کرد «چه موقع؟».برای اندازهگیری تعداد دفعاتی که رفتار اتفاق افتاده است، اغلب محدودۀ زمانی کوتاه مناسبتر است، زیرا پاسخدهندگان نمیتوانند وقوع رفتارهای خود را در زمانهای طولانی به یاد آورند. از طرف دیگر، رفتارهایی که وقوع آنها مستمر نیست، به طور کلی محدودۀ زمانی طولانیتری دارند. به این ترتیب، پرسش در مورد تعدا دفعات مطالعۀ دانشجویان برای آمادگی شرکت در امتحان در محدودۀ زمانی کوتاهتری قرار میگیرد. در عوض، پرسش دربارۀ عدم موفقیت در امتحان –چنانچه صورت گرفته باشد- باید در طول زمان بلندتری مطرح شود.
5) برای سؤالهای حساس، چارچوب مناسبی فراهم سازید.گاهی اوقات پرسشهایی مطرح میشوند که ممکن است مغایر عقیده، باور، نگرش یا مکاتب فکری پاسخدهنده باشند. طرح اینگونه سؤالها، بدون مقدمه و توضیح مناسب، میتواند مخالفت پاسخدهندگان را برانگیزد. در چنین شرایطی پژوهشگر باید مسائل و مشکلات احتمالی را پیشبینی کند و به حل آنها بپردازد. برای روشن شدن این مطلب به مثال زیر توجه کنید:
|
چنانچه بدون طرح مقدمه، سؤال بالا را مطرح کنید امکان دارد که با مخالفت پاسخدهندگان و امتناع آنان از پُر کردن و حتی نوشتن ناسزا و توهین در ذیل پرسشنامه، روبهرو شوید. در حالی که وقتی سؤال را در چارچوب مناسب آن طرح کنید، برای همه قابلقبول میشود. توضیح دربارۀ اینکه چرا چنین سؤالی پرسیده میشود و گنجاندن نکات مثبت و منفی، پاسخدهنده را مطمئن خواهد ساخت که پژوهشگر درصدد یافتن علل گرایش افراد به اعتیاد است. چنین توصیفی به این شرح است:
|
6) تعدادی از سؤالهای پرسشنامه را به ویژگیهای جمعیتی و فردی[1] اختصاص دهید.این نوع سؤالها که بر مشخصات فردی تأکید دارند، در غالب پرسشنامهها مطرح میشوند. این پرسشها از مواردی به این شرح تشکیل شدهاند: جنس، سن، وضعیت ازدواج، قوم و نژاد، تحصیلات، شغل، درآمد و گاهی اوقات مذهب، نوع مالکیت محل مسکونی، ترکیب خانوادگی. پیشنهاد میشود که علاوه بر سؤالهایی دربارۀ ویژگیهای عمومی، چارچوب استانداردی نیز به کار رود تا بتوان به دقت بین نتایج پژوهش به مقایسه دست زد. البته باید توجه داشت که این امر همیشه امکانپذیر نیست، زیرا برخی از پژوهشگران به اطلاعات مفصلتری دربارۀ نکات جمعیتی نیاز دارند و به اطلاعاتی که به چارچوبی استاندارد محدود شدهاند، قناعت نمیکنند. برای مثال، چنانچه بخواهیم به طور کلی به سابقۀ قومی اشاره کنیم، ممکن است شش گروه قومی زیر کفایت کنند:
|
اما در صورتی که پژوهشگر بخواهد به طور مفصل به بررسی تأثیر نژاد توجه کند، باید به جزئیات بپردازد. در مثال زیر به 22 مورد اشاره شده است. گاهی اوقات میتوان فهرست مفصلتری را هم تهیه کرد.
|
7) سؤالهای پرسشنامه باید یکی از جنبههای هدف یا فرضیۀ صورتبندی شده را اندازهگیری کند. ممکن است تا کنون پرسشنامههای زیادی را ملاحظه کرده باشید که با شتاب و عجله تهیه و تنظیم شدهاند و از نظر اندازهگیری هیچگونه هدفی را دنبال نمیکنند. اینگونه پرسشنامهها نه تنها موجب کسب اطلاعات مورد نیاز نمیشوند، بلکه ممکن است در پاسخدهنده نگرشی منفی در مورد پرسشنامه به وجود آورند. به منظور تهیه و تنظیم پرسشنامهای مفید و مناسب، باید هر یک از سؤالهای پرسشنامه، هدفی را اندازهگیری کند. به عبارت دیگر، سؤالها باید به شیوهای تهیه و تنظیم شوند که به کمک آنها بتوان اطلاعات لازم را برای پاسخ دادن به سؤالهای تحقیقی یا آزمون فرضیههای صورتبندی شده، جمعآوری کرد.
8) سؤالهای پرسشنامه را با توجه به موضوع پژوهش و خصوصیات جامعهای که پرسشنامه در آن اجرا میشود، تعیین کنید.نظم و ترتیبی که سؤالهای پرسشنامه بر اساس آن طرح میشود متفاوت است، ولی در اینکه جای هر سؤال کجا باید باشد، اتفاق نظری وجود ندارد. بعضی ترجیح میدهند که نکات مربوط به ویژگیهای فردی و خانوادگی در آغاز پرسشنامه قرار گیرند و سؤالهای حساس در آخر آن آورده شوند. در حالی که برخی دیگر عکس این عمل را ترجیح میدهند. در واقع این پژوهشگر است که باید با توجه به بینشی که در مورد موضوع و جامعۀ پژوهشی خود دارد، جای هر سؤال یا نظم و ترتیب سؤالها را تعیین کند. چنانچه موضوع اهمیت قابل توجهی داشته باشد و از حساسیت ویژهای برخوردار باشد، بهترین شیوه این است که پرسشهای مربوط به موضوع اصلی را در ابتدا بیاوریم تا بالاترین نسبت پاسخدهی را به دست آوریم. چنانچه موضوع از حساسیت خاصی برخوردار نباشد، بهتر است پرسشنامه را با سؤالهای مربوط به ویژگیهای فردی، خانوادگی و اقتصادی آغاز کنیم تا با جلب توجه پاسخدهنده به آنها بهتر بتوانیم در پایان به پرسشهای حساستر بپردازیم.
9) صفحۀ اول پرسشنامه را به نحوۀ پاسخگویی به سؤالها اختصاص دهید. در این صفحه ذکر کنید که پرسشنامۀ مورد بحث چند قسمت را دربرمیگیرد و خصوصیات هر قسمت را شرح دهید. از پاسخدهندگان بخواهید که پاسخ مناسب را با چه نوع علامتی مشخص کنند: کشیدن علامت یا دایره، پر کردن مربع مربوطه و...
5- بررسی مقدماتی پرسشنامه
لازم است پیشنویس پرسشنامه را قبل از اینکه به صورت نهایی تهیه و تنظیم شود، چندین بار و از
دیدگاههای مختلف بررسی شود. دیلمن[2] (1978) پیشنهاد میکند که پرسشنامه را قبل از اجرا، به صورت آزمایشی برای سه گروه به شرح زیر اجرا کنید:
الف) گروهی از افراد جامعهای که قصد دارید یافتههای پژوهش را به آنها تعمیم دهید یا به توصیف و تفسیر آنها بپردازید.
ب) صاحبنظران و متخصصانی که در تهیه و تنظیم پرسشنامه تبحر و تجربه دارند.
ج) کسانی که نتایج بررسی به وسیلۀ آنان مورد استفاده قرار میگیرد، مانند نهادهای اجرایی و مدیران سازمانها. از این عده درخواست کنید که اهمیت کاربردی اطلاعات جمعآوری شده به وسیلۀ پرسشنامۀ مورد بحث را تعیین کنند.
با توجه به اطلاعات کسب شده از گروههای فوق، پرسشهای نارسا و توضیحات گمراهکننده را تشخیص دهید و در صورت لزوم به حذف یا اضافه کردن سؤالها، جابهجایی قسمتها و اجزای پرسشنامه، اقدام کنید. برای اجرای این کار پیشنهاد میشود که ابتدا درصد پاسخ را برای هر سؤال محاسبه کنید. چنانچه درصد جوابهای به دست آمده کمتر از 75 درصدِ اندازۀ نمونه باشد، احتمال دارد که پرسشنامه به تغییرات زیادی احتیاج داشته باشد. مرحلۀ بعد، مطالعۀ اظهارنظرهای اعضای نمونه دربارۀ پرسشنامه است. این نظرها غالباً پیشنهادها و اطلاعات ویژهای را دربارۀ چگونگی بهبود پرسشنامه مطرح میکنند. پس از این مرحله، پاسخها یک به یک بررسی میشوند. چنانچه اکثر اعضای نمونه سؤالی را پاسخ نداده یا به صورتی پاسخ داده باشند که انتظار آن را نداشتهاید، امکان دارد پاسخدهندگان آن را بد تفسیر کرده باشند.
پس از این مرحله، نسبت پاسخدهی به پرسشها تعیین میشود و این میزان با کل پاسخدهندگان مقایسه
میشود. افرادی که به دلایل گوناگون از مشارکت در تحقیق خودداری کردهاند
از نمونه حذف میشوند تا نمونۀ مورد نظر تصحیح شود. دیلمن با مطالعه 48
زمینهیابی، حداکثر پاسخدهی را 95%، حداقل را 50% و میانگین را 74% اعلام
کرده است. سرانجام با کُدگذاری سؤالهای پرسشنامه، اطلاعات لازم ربای تجزیه
و تحلیل کامپیوتری فراهم میشود.
6- طرح پرسشنامه
پرسشنامه و نامۀ پیوست آن، منبع اصلی اطلاعاتی است که پاسخدهندگان به آن مراجعه میکنند و سرانجام تصمیم میگیرند که به سؤالهای آن پاسخ دهند یا خیر. توصیههای زیر که بر اساس تجربه و تحقیق به دست آمدهاند، در تهیه و تنظیم پرسشنامه به شما کمک میکنند.
- پرسشنامه را جذاب کنید، برای رسیدن به این هدف پرسشنامه را چاپ کنید.
- صفحههای پرسشنامه را شمارهبندی کنید.
- سؤالهای پرسشنامه را تا حد امکان به شکل ساده تهیه کنید، به نحوی که پاسخگویی به آنها آسان شود.
- در ابتدا و انتهای پرسشنامه نام، نامخانوادگی و آدرسی را که پرسشنامه پس از اتمام باید به انجا فرستاده شود ذکر کنید.
- نحوۀ پاسخگویی به سؤالها را خیلی ساده و با حروف دُرشت ذکر کنید.
- درابتدای هر نوع سؤال، یک مثال مطرح کنید و نحوۀ پاسخگویی به ان را مشخص کنید.
- سؤالهای پرسشنامه را بر اساس نظمی منطقی (موضوعی، توالی زمانی، شکل سؤالها) مرتب کنید.
- در ابتدای پرسشنامه سؤالهایی را مطرح کنید که جالب هستند و در عین حال مخاطراتی برای
پاسخدهنده به همراه ندارند. - در پرسشنامههایی که خیلی طولانی هستند، سؤالهای مهم را در آخر پرسشنامه قرار ندهید.
- از به کار بردن کلمههایی که پاسخدهندگان نسبت به آنها حساس هستند، خودداری کنید. به عنوان مثال از کلمههایی که پاسخدهنده با مشاهده آنها احساس شرمندگی میکند، (مثل پرسشنامه مخصوص معتادان، بزهکاران، زندانیان یا دانشآموزان متقلب) استفاده نکنید.
- در هر سؤال، اطلاعات را به صورت کامل بیان کنید، به نحوی که سؤال برای پاسخدهنده معنادار باشد. درجۀ پاسخگویی به سؤالهایی که جالب و به اندازۀ کافی روشن باشد، زیادتر است.
- طول پرسشنامه بر دقت پاسخگویی تأثیر دارد. بنابراین در صورت امکان پرسشنامه را مختصر کنید. به عبارت دیگر در پرسشنامهها فقط سؤالهایی را مطرح کنید که در جهت رسیدن به هدفهای پژوهش هستند.
7- اجرای پرسشنامه
پس از تهیه و تدوین پرسشنامه، نخستین مرحله در گردآوری اطلاعات، تعیین چگونگی توزیع و جمعآوری آن است. برای این کار دو روش متداول است: 1) تحویل پرسشنامهها به پاسخدهندگان به صورت مستقیم، 2) پُست کردن پرسشنامهها. چنانچه پاسخدهندگان نزدیک به یکدیگر زندگی میکنند، به نظر میرسد که تحویل پرسشنامه به صورت مستقیم سریعتر و ارزانتر باشد. لیکن در شرایطی که پاسخدهندگان در یک منطقۀ وسیع جغرافیایی پراکنده باشند، بررسی به صورت پُست بسیار مؤثرتر است.
مشکل اساسی زمینهیابی پرسشنامهای، دریافت درصدی از پاسخهاست که بر اساس آن بتوان به نتیجهگیری دقیق و قابل قبولی دست یافت. تجربه نشان داده است که مهمترین عامل مؤثر در تعیین جوابها یا دریافت پاسخها، توضیحی است که همراه پرسشنامه به پاسخدهندگان داده یا برای آنها ارسال میشود. این توضیح که یا توسط پژوهشگر در حین تحویل پرسشنامه داده میشود، یا در صفحۀ اول پرسشنامه نوشته میشود، یا در نامهای جداگانه همراه با پرسشنامه پست میشود، قبل از هر چیز باید موضوع پژوهشی را توضیح دهد. البته گاهی اوقات ضروری به نظر میرسد که موضوع مورد پژوهش تا حدی مبهم معرفی شود تا موجب کاهش احتمال ابراز هر نوع جهتگیری شود. نکتۀ بسیار مهم در این نامه – صرف نظر از جزئیات آن – تأکید بر اهمیت نتایج پژوهش برای علم، جامعه و یا حتی فرد پاسخدهنده است. سرانجام مقدمه یا نامۀ ارسالی باید با درخواست مشارکت خاتمه یابد.
شیوۀ دیگر تشویق افراد موردنظر به مشارکت در پژوهش، ایجاد انگیزۀ معقول است. بعضی از پژوهشگران به عنوان قدردانی به خاطر تکمیل پرسشنامه، هدیۀ کوچکی نظیر خودکار، جاکلیدی یا مقداری پول به پاسخدهنده میدهند. با وجود اینکه اغلب افراد پذیرای چنین هدیههایی نیستند، ولی تجربه نشان داده است که اینگونه هدایا موجب برانگیختن حس مسئولیت میشود و نسبت تکمیل پرسشنامه را بالا میبرد. روش دیگر این است که پاداش و هدیه را پس از بازگرداندن پرسشنامه بدهیم. گاهی اوقات ناشران به خاطر پُر کردن پرسشنامه به دانشجویان، کتاب مجانی هدیه میدهند. دادن بلیت سینما، تئاتر و کارت خرید میتواند به افزایش بازگرداندن پرسشنامهها کمک کند. از جمله شیوههای متداول تشویق، قول فرستادن یک نسخه از نتایج تحقیق برای پاسخدهنده است.
در پژوهشهایی که با پرسشنامه انجام میشوند به علت وجود محدودیت تماس بین پژوهشگر و
پاسخدهندگان، باید سعی شود تا با برقراری تماسهای بیشتر، افراد را به
تکمیل پرسشنامه ترغیب کرد. هنگامی که پرسشنامهها در زمانهای منظم و با
برنامه در بین اعضای سازمانها و یا دانشجویان توزیع
میشود، نسبت
پاسخدهی به آنها بالا میرود. چنانچه اجرای پرسشنامه بین گروهها میسر
نباشد، تماسهای شخصی، تلفنی یا پیگیریهای مکرر به وسیله نامه پستی، برای
بالا بردن نسبت پاسخدهی ضروری است. تماسهای یادآوری باید همراه با تحویل
نسخههای اضافی پرسشنامه باشد تا چنانچه پرسشنامههای قبلی گم شده یا مورد
بیاعتنایی قرار گرفته باشند، نسخههای جدید جایگزین آنها شوند. تصمیمگیری
دربارۀ نوع و دفعات پیگیری به هزینۀ پیگیری بستگی دارد.
محاسن پرسشنامه
1- از طریق پرسشنامه اطلاعات وسیع و حجیمی با سرعت زیاد گردآوری میشود.
2- به زمان کمتری برای پاسخگویی و تکمیل نیاز دارد.
3- هزینۀ آن نسبتاً پایین است.
4- افراد زیادتری را میتوان مورد پرسش قرار داد.
5- امکان تبدیل دادهها به کمیّت، تجزیه و تحلیل و سنجش همبستگی گوناگون بین آنها فراهم است.
معایب پرسشنامه
1- این روش برای مطالعات عمیق و ریشهیابیها در موارد خاص کارآمد نیست.
2- احتمال بازنگشتن پرسشنامه به ویژه پرسشنامههایی که با پست ارسال میشود، زیاد است.
3- احتمال عدم درک مفاهیم و محتوای سؤالات پرسشنامه و بروز ابهام برای پاسخگو وجود دارد.
4- به دلیل گسترده بودن عرصه عملیاتی پرسشگری و درگیر بودن افراد زیاد در ردهها و سطوح مختلف، امکان بروز خطا و اشتباه وجود دارد که باعث کاهش درجۀ اعتبار و اعتماد این روش میشود.
[1] Demographic Questions
[2] Dilliman