آشنایی با بازار و بازاریابی و کسب وکار در بازار و فضای مجازی

مراحل و 10قانون شروع استارت‌آپ

استیو بلنک نویسنده کتاب راهنمای کار آفرینی و استاد دانشگاه استنفورد -کسی که لااقل هفت تا هشت استارتاپ موفق را راه‌اندازی کرده- می‌گوید:

استارتاپ سازمانی است موقتی که در جست‌وجوی مدل کسب‌وکاری گسترش‌پذیر، تکرار‌پذیر و سودده است.



اولین قدم برای شروع یک استارت‌آپ این است که بدانید راه‌اندازی استارت‌آپ یک اتفاق نیست؛ یعنی تصور نکنید که استارت‌آپ با یک ایده در ذهن شروع می‌شود و بعد با طراحی یک سایت به درآمدزایی بالایی می‌رسید. هرگز راه‌اندازی یک استارت‌آپ به این سادگی که فکر می‌کنید، نیست. راه‌اندازی استارت‌آپ یک فرآیند است به این معنا که باید مراحل مختلفی را سپری کنید تا بتوانیداستارت‌آپ خود را شکل دهید. همه‌چیز در ایده و یا طراحی سایت خلاصه نمی‌شود و فقط مهارت‌های فنی، پاسخگوی شروع یک استارت‌آپ نیستند. شما باید یاد بگیرید که برای شروع یک استارت‌آپ چه مراحلی طی کنید و به چه مهارت‌هایی نیاز دارید و تمام تلاش خود را به کار بگیرید که از آن‌ها در استارت‌آپ خود استفاده کنید.

هر کارآفرین برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود مجموعه فعالیت‌های مختلفی را انجام داده است. به‌طورکلی می‌توان گفت که همه آن‌‌ها در ابتدا یک فرصتی را در محیط اطراف خود شناسایی و یا ایجاد کرده‌اند، سپس ایده‌ای در ذهن آن‌ها شکل گرفته و تلاش کرده‌اند که از فرصت موجود بهره‌برداری کنند. آن‌ها به‌خوبی به جریان درآمدزایی خود تسلط داشتند و می‌دانستند که با چه افرادی و چه فعالیت‌هایی می‌توانند برای کسب‌وکار خود درآمدزایی کنند. آن‌ها بسیار حساس بودند که محصولشان دقیقاً مطابق نیاز بازار باشد و بتواند مسئله مشتریان خود را برطرف کند. بعدازاینکه اطمینان حاصل می‌کردند که نیاز و مسئله مشتری به‌خوبی شناسایی شده است، وارد مرحله اجرایی کسب‌وکارشان می‌شدند و محصولات و خدمات خود را به بازار عرضه می‌کردند و با تمرکز زیادی، فعالیت‌های بازاریابی را پیش می‌بردند.

استارت‌آپ شما هم باید جریان خاص خود را طی کند. بدون شک هر کسب‌وکاری مسیر موفقیت خاص خود را دارد اما به این نکته توجه کنید که رسیدن به موفقیت اتفاقی و یا شانسی نیست بلکه باید مراحل مختلفی را طی کنید و فعالیت‌های مختلفی را انجام دهید تا به اهداف استارت‌آپ خود برسید.

مراحل شروع یک استارت‌آپ
مراحل شروع یک استارت‌آپ




قانون برای یک کسب و کار نوپای فوق العاده ( استارت آپ )


داشتن یک ایده ی کارآفرینی مهم نیست، بلکه اجرای درست آن مهم است. کارآفرینان خبره ی دنیا نیز در پیاده سازی بسیاری از ایده های خود با شکست مواجه می شوند.

اگر شما موارد زیر را درمورد ایده ی خود بسنجید، شانس موفقیت شما چندین برابر خواهد شد.

۱- ایده ی خود را بپرستید:

اگر شما فقط برای ثروتمند شدن ایده ی خود را دوست دارید، همین الآن دست نگه دارید. ثروتمند شدن انگیزه ی خوبی جهت پیشبرد ایده ی شماست اما مطمئناً تا زمانی که به پول برسید، باعث می شود شما را از ادامه ی کار خود پشیمان کند. آیا حاضرید ۱۰ سال سختی بکشید و در سال ۱۱ام شاید به پول برسید؟

 

۲- ساده سازی کنید:

مارک زاکربرگ از خواب بیدار نشد و استارت آپ شبکه اجتماعی خود را یک روزه پیاده کند. تمام ایده های مهم و کارآفرینی دنیا یک روزی با یک ایده ی ساده شروع شدند و بعد به ایده های کاملی که الآن بخاطر آن ها معروفند تبدیل شدند.

کار خود را با یک ایده ی ساده، حل یک مسئله، برای یک مشتری آغاز کنید.

 

۳- روی یک جریان درآمدی تمرکز کنید:

ایده های کارآفرینی زمانی که بر روی یک جریان درآمدی تمرکز داشته باشند، شانس موفقیتشان بیشتر خواهد بود. پس با یک جریان درآمدی شروع کنید، اگر نتوانستید با یک جریان درآمدی، پول بسازید، پس بهتر است ایده ی خود را رها کنید.

 

۴- چند مرحله برای فروش اولین محصول نیاز دارید؟

اگر تعداد این مرحله ها، که همان سختی راه اندازی یک ایده ی کارآفرینی نوپاست، بیشتر از ۳ بود، پس ایده ی خوبی ندارید!

 

۵- بازار هدف و مشتری خود را دقیق بشناسید:

شناخت دقیق بازار هدف، مهم ترین اصل در پیشبرد یک استارت آپ نوپاست، مثلاً مشتریان شما، بین ۱۸ تا ۲۰ سال، مجرد، جنسیت مرد و دانشجو در گرایش معماری هستند. هر چقدر که می توانید، مشتریان خود را دقیق تر شناسایی کنید. بهترین مشتری که می توانید داشته باشید، شخص خود شماست، به همین دلیل است که بهترین ایده های کارآفرینی دنیا با تمرکز بر رفع نیاز و حل مشکل خود شخص کارآفرین شکل گرفته اند.

۶- بازار را بشناسید:

راجع به آینده ی محصولی که ارائه می دهید تحقیق کنید و ببینید ایده ی کارآفرینی شما چه آینده ای دارد. اگر تا به حال در مورد این موضوع تحقیق نکردید بهتر است سریع تر دست به کار شوید.

 

۷- وارد بازار بزرگتر از خود نشوید:

اگر بازاری که بر روی آن می خواهید تمرکز کنید، بسیار بزرگ تر از مقداری باشد که شرکت شما پاسخگوی نیاز آن هاست، باعث می شود که شما هم بازار های کوچک را از دست دهید و هم به بازار بزرگ نرسید. پس استارت آپ خود را در یک قبرستان آغاز نکنید.

 

۸- در کاری که انجام می دهید، برجسته باشید:

آیا مشکلی که شما آن را حل می کنید، بقیه نمی توانند آن را حل کنند؟ آیا شما سریع تر و بهتر آن را حل می کنید؟ در ایجاد یک استارت آپ نوپا به یاد داشته باشید که برجسته باشید و کاری را انجام دهید که دیگران نمی توانند.

 

۹- ایده خود را پالایش کنید:

در مسیر رسیدن به ایده ی خود، ایده هایی به ذهنتان می رسد که شما را از رسیدن به ایده ی اصلی باز می دارد، شاید آن قدر ایده ی خود را گسترش دهید که خود در آن گم شوید و مسئله اصلی نیز از یاد شما برود. پس به یاد داشته باشید بر روی ایده ی اصلی تمرکز کنید و ایده های فرعی در کار خود را، در ذهن خود بکشید.

 

۱۰- ایده ی خود را با کمال میل به اشتراک بگذارید:

آیا می ترسید که شخص دیگری ایده ی شما را اجرا کتد؟ آیا می ترسید کسی از ایده ی شما نمونه برداری کند؟ اول اینکه شما فکر می کنید که ایده ی شما فقط به ذهن خود شما رسیده است در حالی که مطمئتاً به ذهن افراد دیگری نیز رسیده است و تفاوت آن ها با شما در این است که آن ها این ایده را اجرا نکردند. دوم اینکه شانس اینکه کسی بتواند ایده ی شما را پیاده کند نزدیک به صفر است. پس نترسید و برای گرفتن نظرات مشتریان ایده ی خود را با آن ها در میان بگذارید.





ببینیم یک استارت آپ چه شخصیت هایی را نیاز دارد تا یک استارت آپ موفق طولانی مدت باقی بماند.

1- سرکرده نابغه

تخصص مهارتی است که یک تیم بنیانگذار نمی تواند بدون آن کار کند. هر استارت آپی به حداقل 1 نابغه برای اوج گرفتن نیاز دارد.

اغلب سرکرده نابغه بقیه تیم را به چالش می کشد و از آن ها چیزهایی را می خواهد که بقیه از چگونه انجام دادنش مطمئن نیستند. این شخص سرشار از اشتیاق است و اغلب به عنوان یکی از پر ریسک ترین اعضای گروه شناخته می شود.

2- سوپر استار

سوپر استار شخصی است که از پس کارهای بیزینس و انجام وظایف بر می آید. از سفارش ملزومات برای دفتر کار گرفته تا سر پا نگه داشتن خطوط اینترنت شرکت. این شخص ترکیبی از غیر قابل پیش بینی بودن، علاقمندی و کاریزما است.

"سرکرده نابغه و سوپراستار اغلب یک نفر هستند." به علاوه آنکه اضافه کردن این شخصیت در مراحل بعدی تقریبا غیر ممکن است.

3- رهبر

 اداره یک شرکت با بیش از یک بنیانگذار یک روند دموکراتیک را می طلبد. اما گاهی هم لازم است تصمیمات سختی که زندگی هر شخصی را تحت تاثیر قرار می دهد، گرفته شود.

"هر استارت آپی به یک رهبر مشخص نیاز دارد. رهبر نه به این معنی که دستمزد بیشتری بگیرد یا برتری خاصی نسبت به بقیه داشته باشد. و البته نیازی هم نیست که یکی از موسسین باشد. تنها به این معنی که کسی باشد که دیگران به او نگاه کنند و بخواهند که از او پیروی کنند؛ در مواقعی که کشمکش پیش می آید و نیاز است که تصمیمات جنجالی گرفته شود."

4- کهنه کار صنعت

از آنجایی که استارت آپ ها اکثرا به دنبال ایده های جدید شکل می گیرند، اگر کسی را داشته باشید که در مورد چگونگی انجام کارها در صنعت بداند بسیار کمک خواهد کرد.

"مدت زیادی از ارتباط عمیق شما با صنعت باید گذشته باشد تا بتوانید خود را یک انسان کار بلد و وارد در صنعت بدانید؛ برای درک پیچیدگی های محیط  رقابتی، به رسمیت شناختن مردم به عنوان سرمایه های واقعی و نگاه کردن از دریچه تبلیغات رقبا و کمپین های روابط عمومی...یک کهنه کار صنعت همه این موارد را دیده و میداند که هر کس دیگری چگونه این کار ها را انجام می دهد."

 که رهبر و کهنه کار صنعت می توانند یک نفر باشند. اگر استارت آپ در ابتدا رهبر شاخصی نداشته باشد شرکت می تواند این شخصیت را بعد ها استخدام کند. فقط مراقب باشید این کار را خیلی زود انجام ندهید. "ممکن است منافعی برای شرکت داشته باشد، اما اغلب شرکت همان شرکت قبلی باقی نخواهد ماند."


5- فروشنده

 استارت آپ هایی با ایده های درخشان اغلب فراموش می کنند که به کسی برای فروش محصولاتشان نیاز دارند. یک فروشنده قوی در تیم تاسیس کننده کمک می کند تا خطرات و ریسک ها را به حداقل برسانید.

"ترکیبی از بینش فنی، اقتدار بنیانگذاری و تجربه فروش در بازار رقابتی مزیتی است که به سختی رقبا می توانند بر آن فائق بیایند."

6- قسمت مالی

 استارت آپ به یک استعداد مالی هم نیاز دارد. از آنجاییکه این نوع شخصیت راحت ترین موردی است که می تواند در آینده به شرکت بپیوندد، کنترل کننده های حرفه ای و سرپرستان ریسک اغلب استخدام این شخص را در دستور کار خود دارند.

قابل درک است که وقتی اعضای موسس سرمایه گذاری شما آماده کناره گیری می شوند، سعی می کنند یک کاسبی راه بیندازند تا سریعا پول حاصل کنند و تا جایی که ممکن است سهام بیشتری در آن داشته باشند. اگر شما بتوانید یکی از موسسین ماهر را مسئول نظارت بر عملکرد مالی قرار دهید، ممکن است کمی از آرامش خاطری که خواهید داشت لذت ببرید.

 

نکته پایانی: اگر چه مهارت ها مهم هستند، اما نگرش ها همیشه برتری دارند.

"مهارت های خوب مانند یک بیمه در شرایط سخت یک شرکت عمل می کنند... اما وقتی در انتخاب شریک شک کردید، آنهایی را انتخاب کنید که ارزش های یکسانی دارند. تعریفشان از موفقیت در استارت آپ چیست؟ پول؟ کمک های جهانی؟ داشتن اعتقادات مشابه درباره ی اینکه چگونه زندگی خود را می گردانید می تواند یک تیم با طول عمر زیاد به وجود بیاورد."






توصیه های کلیدی برای عملیاتی سازی استارت آپ

http://netring.ir/wp-content/uploads/2014/11/Agile.png

توصیه ۱: شریک اولیه خود را به درستی انتخاب کنید.

دلیل مهم و کلیدی شکست بخش مهمی از استارت آپ ها را می توان انتخاب نادرست شرکا و تیم اولیه دانست. اینکه شما دوستان قابل اطمینان و صمیمی دارید دلیلی برای این نمی شود که حتما می توانید در کسب و کار هم با آنها موفق شوید! تا زمانیکه استارت آپ شما به سودآوری نرسیده است خیلی ها با دلسوزی و از روی رفاقت به شما کمک می کنند اما وقتی پای سودآوری و درآمدزایی باشد، خواهید دید که خیلی ها روی دیگرشان را به شما نشان می دهند. پس بهتر است در تیم اولیه خود، از افرادی که شم تجاری بالایی دارند بیشتر استفاده کنید.

توصیه ۲: قبل از هر کاری Business Plan خود را حرفه ای و خوب تدوین کنید.

داشتن ایده خوب و سودآور یک بحث است و توانایی برای تجاری سازی و عملیاتی کردن آن و در نهایت امکان پذیری آن یک بحث دیگر. استارت آپ هایی که از ابتدای کار دارای Business Plan هستند بیش از سایرین برای سرماه گذاران و حمایت کنندگان جذاب و ملموس هستند. اگر نمی دانید چگونه باید یک Business Plan بنویسید، نگران نباشید، شما می توانید این مهارت را با یک دوره کوتاه مدت فرابگیرید.

توصیه ۳: از کمک گرفتن از دیگران نترسید.

یک دست صدا ندارد و ایده های بزرگ، به آدم های بزرگ هم نیاز دارد. دنبال آدم های محافظه کار و دورنگرا نباشید! اگر آنها می توانستند کمکی بکنند، اول به خودشان می کردند. اگر می توانید از استاد یا مشاور خود کمک بگیرید! شاید مدیر عامل شرکتی که در آن کار می کنید خودش بتواند بهتر از هر کس دیگری هم به شما مشاوره بدهد و هم به عنوان حامی و شریک کاری شما وارد استارت آپ شود!

توصیه ۴: اینترنت و شبکه های اجتماعی را جدی بگیرید!

بر روی این نکته تاکید ویژه و زیادی دارم. اینترنت و شبکه های اجتماعی را نه یک ابزار بلکه شریک کاری و یکی از اعضای تیم خود بدانید! استارت آپ های موفق و سودآور از همان ابتدا یک وب سایت خوب برای خود راه اندازی می کنند، با مخاطبان بالقوه خود ارتباط برقرار می کنند و در شبکه های اجتماعی حضوری موثر دارند. شک نکنید که همانهایی که پست های شما را در اینستاگرام لایک می کنند شاید بخواهند به عنوان عضوی فعال یا سرمایه گذاری قابل اطمینان در استارت آپ شما حضور داشته باشند!

توصیه ۵: اندازه و تعادل را نگه دارید!

تعادل بین دنیای واقعی و دنیای ایده هایتان را هرگز از میان نبرید! اینکه امروز از کار فعلی خود استعفا دهید و فقط روی استارت آپ تان تمرکز کنید را فراموش کنید! یک مشاور حرفه ای چنین توصیه ای را به شما نمی کند. در ضمن خیلی هم حرف های کتاب های انگیزشی را جدی نگیرید! خیلی از نویسندگان این کتاب ها خودشان را نه می توانند جای شما بگذارند و نه تا کنون یک فعالیت کارآفرینی انجام داده اند. حرف زدن کار ساده ای است ولی عمل کردن کار هر کسی نیست!

تعادل و برنامه درستی میان کار و زندگی و استارت آپ خود بوجود آورید. آخر هفته ها زمان خوبی برای رسیدگی به پروژه است و در طی هفته هم سعی کنید روزی ۱ تا ۲ ساعت را به استارت آپ خود بپردازید. رفته رفته با طی مراحل مقدماتی و جذب اولین سرمایه گذاران می توانید بطور کامل روی آن تمرکز کنید.

توصیه ۶: سرآخر اینکه، همه چیز را فدای پروژه خود نکنید!

همه سرمایه خود را در یک پروژه وارد نکنید. به عنوان یک کارآفرین خوب است که هم روی استارت آپ خود سرمایه گذاری کنید و هم روی یک استارت آپ دیگر! همواره هم برنامه ای برای مواجهه با شرایط شکست و عدم موفقیت پروژه خود داشته باشید! فراموش نکنید الزاما قرار نیست استارت آپ شما موفق شود و ممکن است با شکست مواجه شود. شکست استارت آپ شما به معنی بی کفایتی یا تفکر نادرست شما نیست؛ بلکه برای موفقیت آن چیزی بیشتر من و ما را نیاز دارد!


moomen

moomen.ir

مومن

مومن زاده

مومن زاده شوشتری

۹۶/۰۳/۲۲ موافقین ۱ مخالفین ۰
سیدحجت الله مومن زاده شوشتری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی