جدیدترین مدل کسب و کار در تجارت الکترونیک

- بر اساس بررسیهای به عمل آمده در سال ۲۰۰۰ توسط wilcocks روند شکلگیری سایتهای موفق در اینترنت و تجارت الکترونیکی عمدتا در پنج مرحله به شکل زیر خلاصه میشود:
مرحله دوم – توانایی (Capability): بتدریج و به کمک تکنولوژی احتمال تبدیل به توانایی شده عینیت خارجی مییابد، اما ریسک عدم موفقیت و شکست هنوز در حد بالایی وجود دارد. برای مثال e-Bay در سال ۱۹۹۹ بعلت خروج از اینترنت بدلیل مشکلات فنی تنها برای ۲۲ ساعت حدود ۵ میلیون دلار ضرر دیده و قیمت سهام آن ۲۵ درصد سقوط نمود.
مرحله سوم – مطرح شدن (Useful): وقتی تواناییها بوجود بیاند رفته رفته در بازار و بین مشتریان مطرح شده و به اصطلاح اسم در میکند. البته در صورتی که جز موفقها باشد.
مرحله چهارم – استراتژیک (Strategic): به تدریج تواناییها تبدیل به توانمندیها (Competencies) شده و مزیت رقابتی ایجاد میگردد. در این مرحله به آن مرحله از رشدی میرسد که میتواند با قدرت تمام در صحنه رقابت وارد شده و بدون هراس از هرگونه درگیری، ادامه حیات دهد.
مرحله پنجم – مزیت رقابتی پایدار (Sustainable Advantage): وقتی توان رقابتی و استراتژیک بصورت مستمر و پایداری درآید، تثبیت و تداوم موفقیت بدست میآید.
شرکتهایی همانند Dell,e-Bay , Amazon , Aol , Yahoo و… از این جمله هستند.
در این مرحله مسئله الگوسازی (Branding) محصول یا محصولات محقق شده و جایگاهی جهانی می یابد.
راه اندازی کسب و کار آنلاین
یکی از مدلهای کسب و کار در تجارت الکترونیک که در سالهای اخیر مورد توجه بوده است راه اندازی وب سایتهایی برای خرید و فروش سرگرم کننده است. بدین معنا که خرید یا فروشهایی هستند که نه از روی نیاز بلکه به عنوان رفتاری لذت بخش و سرگرم کننده به حساب میآیند.مصرف کنندگان در این مدل از کسب و کار و مشارکت در آن هم ارزش حاصل از مقدار لذت و سرگرمی که بدست میآورند حساب میکنند و هم ارزش مالی و هزینه آن را مدنظر دارند. نتایج تحقیقات در مورد این رفتار برای خرید و فروش آنلاین نشان میدهد که دو بُعد بر فرآیند یادگیری مصرف کنندگان موثر است.
۱- مصرف کنندگان عقاید و باورهایشان را با تکرار تجربه خرید و فروش در مورد ارزش آن به روز میکنند.
۲- مصرف کنندگان هزینه پرداختی در وب سایت را با آخرین قیمتهای عمومی و عرف آن استنباط میکنند و این نتایج با استفاده از جمعیت آماری از وب سایتهایی که خرید و فروش سرگرم کننده دارند حاصل شده است. نتایج نشان میدهد با وجود پتانسیل درآمدی بالا، بسیاری از وب سایتها در مدت زمانی کوتاهی فعالیت خود را متوفق کردهاند.
به طور کلی یادگیری مصرف کنندگان هم از تجربه فردی آنها حاصل میشود و هم از مشاهدهای که در وب سایتها دارند که البته هر دوی آنها مهم و موثر بر رفتار آنها میباشد. بعلاوه اینکه بطور قابل ملاحظهای ارزش حاصل از خرید و فروش سرگرم کننده را بیشتر از آنچه میباشد ارزیابی میکنند. مصرف کنندگانی که به این مدل اعتیاد دارند ریسک پذیر هستند و به تجربههای جدید تمایل نشان میدهند.
در سال ۲۰۱۶، ۶۱% از کسب و کارها فروش آنلاین خود را راه اندازی کردند.
به عنوان نمونه در امریکا ۸۰% از جمعیت آن خرید آنلاین داشتهاند و ۵% آنها بیش از ۱ بار خرید آنلاین داشتهاند. بعلاوه اینکه ۷٫۵% از کل خریدهای خرده فروشی از طریق فروشگاه اینترنتی بوده است.

شخصیت شناسی خرید آنلاین
۸۲% از مصرف کنندگان دوست دارند حمل کالای خریداری شده رایگان باشد و هم چنین بازگشت کالا پس از خرید امکان پذیر باشد.۱/۳ از خریداران در فرآیند تصمیم گیری خرید خود از شبکههای اجتماعی تاثیر میپذیرند.
۴۰% از فروشگاه های اینترنتی از انجمنهای اینترنتی برای وفاداری مشتریانشان استفاده میکنند.
منبع: سندباد