بازاریابی دیجیتال چیست و چه مزایایی دارد؟

بازاریابی دیجیتال
حتما بارها و بارها در مقالات متعدد در مورد مفهوم، مزایا و ابزارهای بازاریابی دیجیتال چیزهای زیادی خوانده اید. آمارها و ارقامی از زبان بازاریابان دیجیتالی شنیده اید که شما را ترغیب به حضور در شبکه های اجتماعی و تولید محتوای جذاب و موثر می کنند.
کمی که به محیط اطراف دقت کرده اید روزانه سرهایی را می بینید که در هر
لحظه و مکانی در خلسه ی موبایل هوشمندشان فرو رفته اند! اما هنوز با مفهوم بازاریابی دیجیتال به خوبی ارتباط برقرار نمی کنید!
پیشنهاد می کنیم کمربندتان را محکم ببندید، ساک و تمامی لوازم سفرتان را
آماده کنید می خواهیم در سفری دور و دراز با ما همراه باشید تا با نحوه شگل
گیری و جدی شدن بحث بازاریابی دیجیتال آشنا شویم.
نگاهی به بازاریابی سنتی
در گذشتهای نهچندان دور برای تبلیغات و بازاریابی از ابزارهای همچون رادیو، تلویزیون، چاپ و نشریات و بیلبورد (تابلوهای تبلیغاتی) استفاده می شد. در روشهای سنتی که بسیار هم فراگیر شده بودند با وجود تمامی مزایایی که داشتند اما سه عیب خیلی بزرگی هم داشتند:
-
گران گران گران
برای شرکت های کوچک که توانایی مالی آنچنانی نداشتند این روشها مقرون به صرفه نبود و فقط شرکتهای بزرگ قادر به پرداخت هزینه های گران و تحمل ریسک آن بودند. -
بدون بازخورد سریع
سرعت تهیه گزارشی که نشان دهد پیام تبلیغاتی چقدر تاثیر گزار بوده است بسیار کند بود. -
عدم قابلیت پیگیری
نتایج دقیقی از اینکه چند نفر، چگونه، چه اندازه پیام تبلیغاتی یا صدای برند شما را دریافت کرده اند هم وجود نداشت
پیدایش مفهوم بازاریابی دیجیتال
در اواسط دهة ۱۹۸۰ بود که گروه تبلیغات نرم(SoftAd Group) شیوه ی
تبلیغاتی جدیدی را با تغییر شیوه های ترفیعی چند شرکت اتومبیل سازی مطرح
نمود. این گروه فلاپی دیسک های تبلیغی را جایگزین مجلات و بروشورهای تبلیغی
نمود تا به مشتریان فرصت یک رانندگی مجازی قبل از خرید محصول را بدهند.
بنابراین هر فردی می توانست در هر جایی از دنیا که باشد با ماشین مورد
علاقه خود که قصد خرید آن را دارد یک سواری مجانی بگیرد و در صورت تمایل آن
ماشین را بخرد!
اما نخستین بار در دهه ۹۰ میلادی بود که اصطلاح بازاریابی دیجیتالی به
کار گرفته شد. برندها و شرکت ها، برای برقراری ارتباط محسوس و پویاتر
با مشتریان، از طریق رسانههای عمومی (mass media) مانند تلویزیون، رادیو
و… دچار مشکل شدند چرا که مشتریان از مشاهده روزانه تبلیغات در رسانههای
گوناگون به ستوه آمده بودند و دیگر چندان طرفداری نداشتند.
بازاریابی دیجیتال چیست؟
به بازاریابی هدفمند، قابل اندازه گیری و تعاملی محصولات و خدمات با استفاده از فناوری های دیجیتال در جهت رسیدن به مشتری نهایی، بازاریابی دیجیتال گویند.
بازاریابی دیجیتال عمل ترویج محصولات و خدمات است با استفاده از کانالهای توزیع برخط که بر اساس پایگاه داده هستند، برای دستیابی به مصرفکنندگان به صورت سر وقت، مرتبط، شخصی و مقرون به صرفه.
کایزر کوفسکی و همکاران چرخه بازاریابی دیجیتالی را در قالب ۶ مرحله ذیل بیان می کنند :
- جذب مشتریان برای مراجعه به وب سایت و خرید از شرکت درگیر کردن مشتریان در فرآیند خرید از شرکت
- حفظ مشتری برای ایجاد وفاداری و مراجعه مجدد به شرکت و وب سایت
- دریافت بازخورد برای بهبود مستمر محصولات و خدمات
- ایجاد و حفظ ارتباط دایمی با مشتریانش از طریق اینترنت و وب سایت
نمونههایی از ابزارها و روشهای بازاریابی دیجیتال:
- بازاریابی محتوا
- بازاریابی شبکه های اجتماعی
- بازاریابی ایمیلی
- بازاریابی موتور های جستجوگر SEO و SEM
- بازاریابی اپلیکشن و موبایل
- روابط عمومی آنلاین
- ویدیو مارکتینگ
- و …
بازاریابی دیجیتال چه فایده ای دارد؟
بهترین و آسان ترین کار برای آنکه متوجه شوید فایده ی استفاده از بازاریابی دیجیتال برای کسب و کارتان چیست، دانستن تفاوت های میان بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال میباشد. در این صورت بهتر می توانید انتخاب و تصمیم گیری نمایید.
و البته خیلی تفاوتهای دیگر…
جان کلام به زبون خودمونی:
برای اینکه تو دنیای دیجیتالی از رقبا عقب نمونی باید دو تا پا داری دو تای دیگه هم قرض بگیری و سریع برنامه ی بازاریابی دیجیتالی تو ببندی! با یه دو دو تا چار تا کردنم حساب کار دست میاد که اتفاقا انواع و اقسام ابزارهای دیجیتالی خیلی هم نسبت به بازاریابی سنتی ارزون تر و مفیدتره.
اما حواسمون باشه همه ی اون ابزارهای قدیمی رو که تو بازاریابی سنتی استفاده میشد و نزاریم کنار! خوبه که بازاریابی دیجیتالی و بازاریابی سنتی کنار هم استفاده بشن البته با تمرکز بیشتر روی بازاریابی دیجیتالی! خیرشو ببینید!